fredag 12. oktober 2012

Mr. Jino tannpuss i Tanga

Informasjon om TICC
Hva skal vi gjøre her?
Arbeidsdagen startet med informasjon fra Ruth Nesja.
Senteret ble offisielt åpnet i 2008. Da var president Kikwete her. Ruth forteller at hun i mange år drømte om å ha et senter eller en plass hvor de kunne skapes energi ved å connect people; ved at vi kommer sammen og blir kjent. Combine; at våre kunnskaper og erfaringer deles som igjen kan føre til at vi Create; skaper nye muligheter. Det er 48 ansatte ved senteret.

Senteret følger de åtte tusenårsmålene: Bekjempelse av sult og fattigdom, Utdannelse for alle, Mødrehelse, Bekjempelse av Hiv/ aids og malaria, Bekjempelse av barnedødelighet, Arbeid for likestilling, Arbeider for rent vann og bedre hygiene og Globalt partnerskap.

Ut fra dette har de ved TICC disse programområdene:

  • gravide
  • barn under 5 år
  • skolehelseprogram
  • skole sponsor program
  • mental helse
  • familiehjem for foreldreløse og vanskeligstilte barn
  • Drop out  fra skole- program
  • Mikrofinance 
  • Bedring av ernæringstatus med fokus på familiehager
Ønsker dere lese mer om TICC se: www.meetingpointtanga.net


lenge siden helsesøstrene har brukt uniform

I dag i skulle vi besøke skolehelsetjenesten. Det hadde tidligere vært sykepleierstudenter og helsesøsterstudenter ved skolene, de hadde utformet et helseopplysningskjema, og det ble gjort helsekontroller. Barna ble veid, målt, inspisert hud, øyne, ører og nese. All kommunikasjon med barna var på swahili, ikke like lett for verken studenter eller oss helsesøstre. Heldige Gjertrud som kan språket. Det var tolk med oss, men vi fikk ikke den direkte kontakten med barna.




Plutselig så vi en klasse hoppe "hare- hopp" rundt på skoleplassen. De hadde gjort noe galt og blitt straffet. Vi fikk da vite at det er " lov å straffe med to slag per ugjerning". Senere får vi vite at det forbudt med slag som avstraffing, men fortsatt veldig vanlig å gjøre. Vi foretrekker harehoppene.

Ved skolekontrollen opplevde vi at flere av barna sa de var sultne, de hadde gjerne kun to måltider om dagen. Det var  også tydelig at mange av barna hadde dårlige tenner. Tannhelse har vist seg å være et problem, fjorårets studenter formidlet dette videre noe som har resultert i at det er satt i gang et Tannhelse prosjekt: Mr Jino.
Det er satt som mål at Mr. Jino skal besøke alle de 94 barneskolene i distriktet.

Mr. Jino er drevet av ungdommer som er med i Drop out- prosjektet. Dette er ungdommer som av forskjellige grunner ikke er går på skole etter at de er ferdig med barneskolen. Ungdommene har laget til dukketeater om tannhelse.


På skolebesøk sammen med Mr. Jino.
kulissene ble stuet inn i bilen sammen med oss.
En minibuss fult opp med studenter, ungdommer og de tre tantene drar til to barneskoler i distriktet,


spente elever, hva skal skje nå?

Mr. Jino og dukketeateret kommer:



Det er vanlig å bruke veggmalerier  til helseopplysning, I forbindelse med Mr. Jino, tannhelseprosjektet blir det malt dette bilde på alle barneskolene Mr. Jino besøker




Mr. Jino forteller og forklarer til elevene: hva så du, hva hørte du, hva var det viktigste du hørte, har vi tannhelseproblemer på vår skole og hva kan vi gjøre med det?




Plutselig kom  der en mann fra Tanga radio, han ville intervjue lærer og elever. Der hørte han Mzunguen snakke swahili. Det var ikke lett for Gjertrud å forstå alle spørsmålene, direktesending på swahili,så hun tok en politikervri og bare snakket om det hun tenkte var viktig.



Arbeidsdagen ble avsluttet med et bad. Vi følger tidevannet som varierer med flere meter. Deilig salt og så vidt avkjølende. Her ser dere badeplassen vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar