fredag 2. november 2012

Å lage gode systemer, ikke bare lett det

I denne uken har vi igjen vært  i skolehelsetjenesten. I dag var vi alle sammen ved Mwangombe barneskole. Skolen har rundt 1200 elever. Det er kun i forskole- klassen, og 1. til 3 klasse det har vært utført helsekontroller. Nå har vi flyttet fokus til å følge opp de som har hatt helsekontroller. I dag hadde vi oppgaven  med å se om medisinmannens medisiner hadde virket og ikke minst om barna hadde brukt medisinen de fikk. TICC har erfaringer med at naturmedisiner virker godt på hudplager




Det ble litt venting, vi er mange som skal erfare og lære. To studenter, oss tre helsesøstrene sammen med Zeinab og Mama Mzoo,de tanzanianske sykepleierne.  Mange ganger settes tålmodigheten vår på prøve. En konsentrerer seg om å  forstå kroppsspråk, ta inn det lille en forstår av swahili og danne seg en mening. Noen ganger kommer oversettelsene sent til oss.  Mange ganger glemmer Gjertrud at de andre ikke forstår selv om hun forstår. Ikke samme forventinger om effektivitet som hjemme. Noen av oss spinner litt rundt oss selv og kjenner på dette.

Åshild og Gjertrud sjekker , er soppen borte nå?


Noe infeksjon i sopputslettet,  det er blitt litt bedre ifølge gutten, avtaler likevel hjemmebesøk for å forsikre riktig oppfølging.


Vi erfarte at medisinmannens medisiner  virker, men ser også at det ofte ikke er nok at bare skolebarnet behandles, det kan være mindre eller eldre søsken hjemme som også har hudinfeksjoner. Det smittes lett og kan lett føre til at en ikke får bukt med vanskene om ikke alle behandles samtidig.Mange av barna er også for små til å formidle  til foreldrene hvordan medisinmannens medisin skal tas. Medsinen betales av TICC

En annen utfordring er at medisnmannen ikke kan skrive. Han notere ned nummeret på medisinen elevene får. Ikke heilt greit kanskje, men det er stadig forbedringer. Nå har sønnen hans laget  beskrivelser av hvordan medisinen skal brukes. Disse er skrevet på en liten papirlapp som legges ved i posene med medisiner som elevene får med seg. En annen utfordring er at foreldrene på denne måten ikke er så involvert i behandlingen .


dagens økt over, liten pause under treet før vi hentes og blir kjørt hjem til lunch
Så i dag har vi sett at det nok er behov for foreldremøte. På ettermiddagen har Signe og Gjertrud vært hjemme og laget systemer for dette, mens Åshild har vært på hjemmebesøk. Vi har laget liste over alle barn som vi ser har hudplager. Lærerne vil få listen og innkalle disse familiene.  Sammen med Medisinmannen vil vi da forsøke å få til  foreldremøter.

Fra det ene til det helt andre- hva skal vi ha på oss i dag, du?

Afrika gjør noe med oss. Vi har merket at klærne våres blir mer og mer fargerike. Det skjer fort. Plutselig står vi der med en kjole vi aldri hadde tenkt å kjøpe. Andre ganger gjør vi som Åshild, kjøper, men kan vi egentlig bruke? Ja,ja, da har vi jo støttet noen,og de kan jo selges to ganger!


Tidliger leder for NSF,  Aud Blankholm, var her med Lovisenberg gruppen


1 kommentar: